22 Eylül 2013

Tom Ford Sahara Noir: Günlük On the Rocks


Her şeyi gören güneş tanrısı Sol, Venüs ve Mars’ın zinasının da ilk şahidi olur. Güzellik tanrıçasının kocası Vulcan’a duyduğu üzüntüden ötürü bu münasebeti ona bildirir. Demircilik ve ateş tanrısı Vulcan büyük bir ızdıraba sürüklenir ve bronzdan bir ağ örmeye başlar. Gözle görülemeyecek kadar ince olan bu ağı yatağa yerleştirir. Venüs ve Mars birlikte olduklarında bu ağa takılıp hapsolurlar. Vulcan diğer tanrıları yatak odasına çağırır, birbirlerine kenetlenmiş ikiliyi göstererek büyük bir utanca mahkûm eder.

Venüs, kocasını haberdar edenin Sol olduğunu unutmaz ve intikam arzular. Gizli ilişkisine zarar veren Sol’u kral Orchamus’un güzeller güzeli kızı Leucothoë’ye âşık eder. Bu sevdayla gözü ne karısı Clymene’i, ne Rhode’u, ne de kendisine virane Clytie’yi görür.

Bir gece Sol, Leucothoë’nin annesi kılığında genç kızın odasına girer ve onu on iki hizmetkârıyla bulur. “Bir anneyi kızıyla özel konuşma hakkından mahrum etmeyin.” der ve yalnız kalmayı başarır. Çok geçmeden Sol gerçek cismini güzel bakireye gösterir ve ona sahip olur. Clytie kıskançlıkla kavrulur ve bu olayı Orchamus’a anlatır. Genç kızının zinasını gururuna yediremeyen kral, Leucothoë’yi diri diri gömer. Sol geldiğinde artık çok geçtir, kızın soluk cesediyle karşılaşınca yıkılır. Gömüldüğü yere tanrıların gıdası ilahi nektardan serper ve “Yeniden havayla temas edeceksin.” diye söz verir. Leucothoë’nin vücudu nektarla sırılsıklam erimeye başlar ve toprağa karıştığı noktadan bir günlük ağacı yükselir.
                                               Ovid, Metamorfozlar IV1 

İnsanın kokulu serüveninin bidayetinden bu yana aşina olduğu, tanrılara adak ettiği, folklor ve gelenekte sayısız hikâyede bahsettiği bir aroma günlük (frankincense). Antik Mısır’da mumyalama işleminde kullanılan, Üç Bilge’nin bebek İsa’ya altın ve mürün yanında takdim ettiği, Orta Çağ’da tıbbi karışımlarda bulunan ve geçmişten günümüze kilise ayinlerinde yakılan günlük; özellikle niş sektör başta olmak üzere parfümeride vazgeçilmez materyaller arasında. Gerek limon ve karabiber aksanlı üst notaları gerekse baharatlı dumanıyla parfümörlerin biricik maddelerinden olan günlük Tom Ford’un Signature Line’ı altında sunduğu son parfüm Sahara Noir’ın da başlangıç noktası.

İsminde ünlü bir çöle gönderme yaparak Oryantal bir ilhamın sinyalini veren koku, artık içi boşaltılmış noir eklentisiyle dramatik ve gösterişli bir parfüm beklentisi yaratıyor. Haksız da değil, günümüzde gösteriş ve dramayı Tom Ford’dan iyi kim başarıyor? Mr Ford, Orta Doğu rüyasına can vermesi için dümeni daha önceden aralarında Private Blends Jasmin Rouge ve Neroli Portofino’nun bulunduğu birkaç parfümde birlikte çalıştığı parfümör Rodrigo Flores-Roux’ya vermiş.

Sahara Noir nota listesinin2 bereketinin aksine neredeyse yalnızca günlük ve amber üzerine kurulu. Sıvı cilde temas ettiği anda yoğun bir günlük patlaması yapıyor. Günlüğün narenciye nüansı dumanın içinde adeta kayboluyor ve baharatıyla burun gıdıklıyor. Şahsen daima soğuk bulduğum günlük Sahara Noir’da; labdanum, vanilya ve tarçın bazlı hafif tatlı amberle ısınıyor. Sedir ağacı kendini gösterip odunsu bir ton yaratmaya çalışıyor; fakat opak günlükten fırsat bulamıyor. Bir saat içinde nispeten durulan parfümde hâlâ egemen unsur dumansı ve yüksek kaliteli günlük. Sahara Noir tamamen buharlaşıp tenden kaybolana dek günlük+amber karakterine sahip. Daha cimri uygulamalarda ise parfümün turunçgil, yasemin ve gül notaları nefes alıp meydana çıkıyor; ancak kompozisyonu zenginleştirmede nihai olarak sönük kalıyorlar.

Kadınlara pazarlanmasına rağmen sek yapısıyla Sahara Noir tamamen androjen bir koku, hatta kimilerinin maskülen bulacağını düşünüyorum. Yakın geçmişte üretimi durdurulan bir başka Tom Ford parfümü Amber Absolute’un tam aksi bir gelişim gösteriyor: Amber Absolute’ta önce amber sahneye çıkıp günlük yardımcı rolü üstlenirken, Sahara Noir’da günlük monarşisini amber takip ediyor.

Sahara Noir’ın tek odaklı karakteri biraz hayal kırıklığına uğrattı beni. Tendeki ömrünün büyük bir kısmında fazla yoğun, fazla ağır ve fazla tekdüze. Baştan sona dek günlük kokan parfümün birçok rakibi var bu kulvarda. Comme des Garçons Jaisalmer ağırbaşlı günlüğünü tarçın ve kişniş gibi aromatik notalarla desteklerken Andy Tauer’in oldukça sade günlük bestesi Incense Extrême, Sahara Noir’ın sıcaklığının aksine serin ve ciddi karakteriyle öne çıkıyor. Annick Goutal Encens Flamboyant ise yumuşaklığı ve çam aksanıyla sanki ormanda sakin bir yürüyüş yapıyorsunuz hissi uyandırıyor.

Günlüğe doyamıyor, karanlık bir yorumunu arıyor ve dumanı tüten bir buhurdanlık gibi kokmaktan çekinmiyorsanız Sahara Noir ile iyi anlaşacaksınız.

1.Özettir.
2.Turunç, servi, tarçın, yasemin, balmumu, Peru balsamı, gül, papirüs, vanilya, günlük, sedir, labdanum, öd ağacı, benzoin.


*Görsel: Shéhérazade, Edouard Frederic Wilhelm Richter


M.

2 yorum:

  1. Yazının girişindeki alıntı çok güzel olmuş. Yazı da en az alıntı kadar güzeldi. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Komplimanınız için ben teşekkür ederim. Eğer koklarsanız fikrinizi duymak isterim.

      Sil

.