Her şeyi gören güneş tanrısı Sol,
Venüs ve Mars’ın zinasının da ilk şahidi olur. Güzellik tanrıçasının kocası
Vulcan’a duyduğu üzüntüden ötürü bu münasebeti ona bildirir. Demircilik ve ateş
tanrısı Vulcan büyük bir ızdıraba sürüklenir ve bronzdan bir ağ örmeye başlar. Gözle
görülemeyecek kadar ince olan bu ağı yatağa yerleştirir. Venüs ve Mars birlikte
olduklarında bu ağa takılıp hapsolurlar. Vulcan diğer tanrıları yatak odasına
çağırır, birbirlerine kenetlenmiş ikiliyi göstererek büyük bir utanca mahkûm
eder.
Venüs, kocasını haberdar edenin Sol
olduğunu unutmaz ve intikam arzular. Gizli ilişkisine zarar veren Sol’u kral
Orchamus’un güzeller güzeli kızı Leucothoë’ye âşık eder. Bu sevdayla gözü ne
karısı Clymene’i, ne Rhode’u, ne de kendisine virane Clytie’yi görür.
Bir gece Sol, Leucothoë’nin annesi
kılığında genç kızın odasına girer ve onu on iki hizmetkârıyla bulur. “Bir
anneyi kızıyla özel konuşma hakkından mahrum etmeyin.” der ve yalnız kalmayı
başarır. Çok geçmeden Sol gerçek cismini güzel bakireye gösterir ve ona sahip
olur. Clytie kıskançlıkla kavrulur ve bu olayı Orchamus’a anlatır. Genç kızının
zinasını gururuna yediremeyen kral, Leucothoë’yi diri diri gömer. Sol
geldiğinde artık çok geçtir, kızın soluk cesediyle karşılaşınca yıkılır.
Gömüldüğü yere tanrıların gıdası ilahi nektardan serper ve “Yeniden havayla
temas edeceksin.” diye söz verir. Leucothoë’nin vücudu nektarla sırılsıklam
erimeye başlar ve toprağa karıştığı noktadan bir günlük ağacı yükselir.
Ovid,
Metamorfozlar IV1
İnsanın kokulu serüveninin
bidayetinden bu yana aşina olduğu, tanrılara adak ettiği, folklor ve gelenekte
sayısız hikâyede bahsettiği bir aroma günlük (frankincense). Antik Mısır’da
mumyalama işleminde kullanılan, Üç Bilge’nin bebek İsa’ya altın ve mürün
yanında takdim ettiği, Orta Çağ’da tıbbi karışımlarda bulunan ve geçmişten
günümüze kilise ayinlerinde yakılan günlük; özellikle niş sektör başta olmak
üzere parfümeride vazgeçilmez materyaller arasında. Gerek limon ve karabiber
aksanlı üst notaları gerekse baharatlı dumanıyla parfümörlerin biricik
maddelerinden olan günlük Tom Ford’un Signature Line’ı altında sunduğu son
parfüm Sahara Noir’ın da başlangıç
noktası.
İsminde ünlü bir çöle gönderme
yaparak Oryantal bir ilhamın sinyalini veren koku, artık içi boşaltılmış noir eklentisiyle dramatik ve gösterişli
bir parfüm beklentisi yaratıyor. Haksız da değil, günümüzde gösteriş ve dramayı
Tom Ford’dan iyi kim başarıyor? Mr Ford, Orta Doğu rüyasına can vermesi için
dümeni daha önceden aralarında Private Blends Jasmin Rouge ve Neroli
Portofino’nun bulunduğu birkaç parfümde birlikte çalıştığı parfümör Rodrigo
Flores-Roux’ya vermiş.
Sahara Noir
nota listesinin2 bereketinin aksine neredeyse yalnızca günlük ve
amber üzerine kurulu. Sıvı cilde temas ettiği anda yoğun bir günlük patlaması
yapıyor. Günlüğün narenciye nüansı dumanın içinde adeta kayboluyor ve
baharatıyla burun gıdıklıyor. Şahsen daima soğuk bulduğum günlük Sahara Noir’da; labdanum, vanilya ve
tarçın bazlı hafif tatlı amberle ısınıyor. Sedir ağacı kendini gösterip odunsu
bir ton yaratmaya çalışıyor; fakat opak günlükten fırsat bulamıyor. Bir saat
içinde nispeten durulan parfümde hâlâ egemen unsur dumansı ve yüksek kaliteli
günlük. Sahara Noir tamamen
buharlaşıp tenden kaybolana dek günlük+amber karakterine sahip. Daha cimri
uygulamalarda ise parfümün turunçgil, yasemin ve gül notaları nefes alıp
meydana çıkıyor; ancak kompozisyonu zenginleştirmede nihai olarak sönük
kalıyorlar.
Kadınlara pazarlanmasına rağmen sek
yapısıyla Sahara Noir tamamen
androjen bir koku, hatta kimilerinin maskülen bulacağını düşünüyorum. Yakın
geçmişte üretimi durdurulan bir başka Tom Ford parfümü Amber Absolute’un tam aksi bir gelişim gösteriyor: Amber Absolute’ta önce amber sahneye
çıkıp günlük yardımcı rolü üstlenirken, Sahara
Noir’da günlük monarşisini amber takip ediyor.
Sahara Noir’ın
tek odaklı karakteri biraz hayal kırıklığına uğrattı beni. Tendeki ömrünün
büyük bir kısmında fazla yoğun, fazla ağır ve fazla tekdüze. Baştan sona dek
günlük kokan parfümün birçok rakibi var bu kulvarda. Comme des Garçons Jaisalmer ağırbaşlı günlüğünü tarçın ve
kişniş gibi aromatik notalarla desteklerken
Andy Tauer’in oldukça sade günlük bestesi Incense Extrême, Sahara Noir’ın
sıcaklığının aksine serin ve ciddi karakteriyle öne çıkıyor. Annick Goutal Encens Flamboyant ise yumuşaklığı ve çam
aksanıyla sanki ormanda sakin bir yürüyüş yapıyorsunuz hissi uyandırıyor.
Günlüğe doyamıyor, karanlık bir
yorumunu arıyor ve dumanı tüten bir buhurdanlık gibi kokmaktan çekinmiyorsanız Sahara Noir ile iyi anlaşacaksınız.
1.Özettir.
2.Turunç,
servi, tarçın, yasemin, balmumu, Peru balsamı, gül, papirüs, vanilya, günlük,
sedir, labdanum, öd ağacı, benzoin.
*Görsel:
Shéhérazade, Edouard Frederic Wilhelm Richter
M.
Yazının girişindeki alıntı çok güzel olmuş. Yazı da en az alıntı kadar güzeldi. Teşekkürler.
YanıtlaSilKomplimanınız için ben teşekkür ederim. Eğer koklarsanız fikrinizi duymak isterim.
Sil