28 Kasım 2012

Alicia Keys - Girl On Fire




Herkese merhaba. Bugün Alicia Keys'in Girl On Fire albümü hakkındaki görüşlerimi paylaşacağım. Tabii ki yazı bu şekilde bir öğretmen edası ile devam etmeyecek. Umarım herkes çalışıp da gelmiştir. Pardon, ama bir önceki yazıda söylemiştim. Çalışın, en azından bir fikriniz olsun demiştim. Neyse lafı uzatmıyorum ve yeni bir paragraf.


Biraz Alicia'dan -umarım kendisine Alicia diye hitap etmemde sakınca yoktur- bahsedelim. Alicia Keys, şimdiye kadar 4 adet stüdyo albümü çıkardı ve yaklaşık olarak 30 milyon satış yapmayı başardı. 14 tane Grammy kazandı ki herkes Grammy'nin ve 14 sayısının önemini bilir. "Empire State of  Mind", "If I Ain't Got You", "Falling", "No One" gibi büyük başarıya ulaşmış şarkıların sahibidir kendisi. Evli, mutlu ve çocukludur. Bunun ne önemi var denme ihtimaline karşın, "kendisi evlendi, çocuk yaptı bundan dolayı uzun zamandır inzivaya çekilmiş bir haldeydi" tezini öne sürüyorum. Eşi Swizz Beatz, Alicia'nın kocası olmak ile yetinmemiş aynı zamanda hem prodüktör hem de rap şarkıcısı. Artık yavaş yavaş toparlıyoruz ve albüm hakkında konuşmaya başlıyoruz.



Girl On Fire albümü, Alicia Keys'in 5. stüdyo albümü. Albüm RCA tarafından piyasaya sürüldü. Albümün prodüktörlüğünü Swizz Beatz, Babyface, Kerry Brothers, Jr. ve Jeff Baskher üstlendi. Aynı zamanda albümde Alicia'ya söz yazarlığında yardım eden Emeli Sandé ve Bruno Mars da var. Girl On Fire şarkısı, Billboard Hot 100 listesine 22. sıradan giriş yaptı. Bu genel bilgilerden sonra albümü incelemeye ve ufak detaylara inmeye başlayabiliriz.







 1- De Novo Adagio (Intro) : Söze şöyle başlamak lazım, “uzun zamandır albümü bu kadar iyi yansıtan bir intro duymamıştım.” Albümü çok güzel özetliyor. Alicia, en güçlü silahını -piyano- kuşanmış ve başlıyorum diyor. Ayrıca şarkının ismi yavaş tempolu geçiş şarkısı anlamına geliyor.

 2- Brand New Me : İlk dinleyişte intronun devamı gibi geliyor insana. Bütün şarkı boyunca altta devam eden piyano ve üzerine Emeli Sande ile yazılmış o dokundurucu sözler. Alicia, “ karşında artık yeni ben var" diyor ve karşısındaki insana onu tanıması için yeni bir şans veriyor.    Brand New Me

 3- When It's All Over : Muhtemel single şarkılarından birisi hatta büyük ihtimal ile 2. single olma yolunda. Şarkı müzikal anlamda çok güçlü. Ritim üstüne ritim ki nadir bir olay bu albüm için. Bütün bu güzelliklerin içinde şarkının sonundaki Alicia’nın oğlu Egypt’ın şarkı söyleme deneyişleri ile aklımızda kalacak bu şarkı. Çocuk sevgimi bastıramayıp böyle bir “I love you” deyiş yok diyorum.

 4- Listen to Your Heart : Dürüst olmak gerekirse albümde beni kendine çekemeyen tek şarkı. 70’lerin soul tarzında bir havası var ama olmadı mı da olmuyor. Açıkçası sözleri de biraz zayıf kalmış. Klasik “denemeden bilemezsin, kalbinin sesini dinle.” olayı biraz sıradan olmuş.

 5- New Day : Albümün ön plana çıkan şarkılarından biri daha. İlk dinleyişte Empire State of Mind’i hatırlatır gibi oluyor fakat sonrasında Alicia’nın güçlü yönlerini ortaya çıkaran bir şarkı haline dönüşüyor. Şarkı ayrıca albümün en fazla ritim ve hız barındarın parçalarından birisi olma özelliği taşıyorNew Day

 6- Girl On Fire (featuring Nicki Minaj) : New Day şarkısının ardından bir anda Nicki Minaj'ın sesini duyunca "Neler oluyor?" diyor insan fakat çok geçmeden Alicia'nın saf sesini duyuyoruz ve devamında o ses ile altta sürekli kendini tekrarlayan ama her vuruşta ayrı bir zevk veren ritim birleşiyor. Şarkının sonuna doğru o ritmin üzerinde biraz da Nicki Minaj konuşuyor. Kısacası bu şarkıyı duyan bir insanın "This girl is on fire" diye bağırmadığına inanmıyorum. Girl On Fire

 7- Fire We Make (duet with Maxwell) : Daha ilk notalardan şarkının smooth bir havasının olduğu anlaşılıyor. Bu şarkının yapımında Maxwell önemli bir yerde. Şarkının ortaya çıkış hikayesi ise; Alicia, Maxwell ile çalışmak istediğini söylüyor ve stüdyoda buluşuyorlar. Maxwell, benden ne istiyorsun diye sorunca Alicia, Maxwell'ciğim şarkı bu, ne yapmak istersen başla diyor ve çıkan sonuç bu. Hayatındaki en güzel tecrübelerden biri olarak adlandırmış Maxwell bu şarkının yapım aşamasını. Tabii diyeceksiniz ki, Alicia neden Maxwell’i seçti de beni seçmedi, cevap ise basit. Gitar.

 8- Tears Always Win : İşte geliyoruz albümde en sevdiğim iki şarkıdan ilkine. İlk dinleyişte aşk diyebilirim. Sözlerinin sevimliliği, müziğinin insanı fark ettirmeden hafif hafif sallandırışı, şarkının aslında bir hüzün barındırdığını unutturuyor. Şarkının yapım aşamasında tanıdık bir isim de yer alıyor ki kendisi Bruno Mars olur.

 9- Not Even the King : Görüldüğü üzere şarkının ismi pek hoş. İsmi geçersek, albüm hafiften hızlanmaya başladı dediğimiz anda Alicia diyor ki “piyano”. Bu denli sadece piyano ve ses kullandığını en son “If I Ain’t Got You” da görmüş olabiliriz. Şarkının sözleri ise Alicia ve Emeli Sande’ye ait. Sözlerde ise genel olarak “insanların tek istediği para ama bizim sahip olduğumuz şeyi para değil krallar bile satın alamaz.” konsepti var, yani aşk.  




10- That's When I Knew : Albümün en güzel “ballad” aşk şarkısı sıfatını kesinlikle hak eden şarkı. Dinlerken herkesin “oha benden bahsediyor” dediği şarkılardan hatta. Aşktan ve aşkın insana neler hissettirdiğinden bahsediyor Alicia. “İlk gördüğümde anlamıştım O’nun sen olduğunu, sanki dizlerim titriyor, karnımda kelebekler uçuyordu, hele o ilk dokunuşumuz…“ tadında. Şarkı belli bir düzeyde giderken sonlara doğru Alicia’nın yükselişi de kadayıfın üstündeki kaymak oluyor.

11- Limitedless :  Haydi kalkın dans ediyoruz. Kıvrak bel hareketlerimizi de gösteriyoruz. Müzik gerçekten çok dans ettirici ayrıca Alicia bir başlıyor şarkıyı söylemeye müzik susana kadar devam ediyor. Pek alışkın olmadığımız bir konsept olmasına rağmen hiç yadırgamıyor insan. Şarkı da yine “bir tek sen varsın benim için” ağırlıklı sözler var. En güzeli ise aşkın limitsizliği sanırım.

12- One Thing : Üzgünüm ama eğer bir aşk yaranız varsa bu şarkı sizi vuracak. Alicia şarkıyı söylerken ağlıyor hissi bırakıyor arkasında. “Too good to finish life here with me" cümlesi aslında her şeyin kısa bir özeti.

13- 101 :  Albümün kapanış şarkısı. “Tears Always Win” ile beraber albümdeki favori şarkım oluyor kendisi. İlk olarak şunu söylemem lazım, şarkı bitince ve albümün bittiğini fark edince o kadar çok üzüldüm ki bu şarkı ile nasıl bitirebilirsin dedim Alicia'ya. Şarkıyı, itiraf şarkısı olarak nitelendiriyorum. İçinde ne varsa hepsini yazmış. Eski sevgili durumları için de bire bir olmuş. Görüldüğü üzere şarkıyı anlatamıyorum bile, onun için ne yapıyoruz hemen dinliyoruz. Şarkının sonunda da 2 dakikalık  "Hallelujah / Kick in the door"  söylüyor ve açtığı gibi mükemmel bir şekilde kapatıyor albümü Alicia.



Görüldüğü üzere albümde 13 şarkı var ve albümün toplam süresi 54 dakika. Keşke daha çok şarkı olsa da daha çok konuşsam ama maalesef bu kadarı uygun görülmüş. Genel olarak Alicia Keys, çok başarılı bir albüm sundu bize. Belki de en başarılı albümü. Biz de üzerimize düşeni yaparak dinliyoruz ve beğenip beğenmediğimizi de gayet istediğimiz gibi paylaşabiliyoruz.

       
Not : Eğer albümü almaya param yok, indirmeye gücüm yok diyorsanız da şarkıların kısa tanıtımlarını buradan dinleyebiliyoruz. 




Bir sonraki yazı : Christina Aguilera – Lotus



Kaan Kızılırmak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

.