Yıl olmuş 2013 fakat insanları şaşırtmak hala mümkün.
Müzik dünyasında zirveye çıkmak ne kadar kolaysa dibi
boylamak da bir o kadar kolay. Konu hepimizin bildiği üzere “kalıcı olmak”. Fakat, artık günümüz
müzik piyasasında özellikle de pop müzik dünyasında, şarkıların sürekliliği bir
ayı neredeyse aşmıyor. Aşamıyor. Benim, senin, herkesin dahil olduğu dinleyici
kitlesi artık bir şarkıyı duyuyor, anında ya seviyor ya da nefret ediyor. Eğer
şarkı sevilirse yaklaşık 3-4 hafta başka hiçbir şey dinlenmiyor. Durum
böyleyken günümüz starları da şarkılarını tutturmak için ellerinden geleni
yapıyorlar. En son 2008 yılında Lady Gaga’nın çıkışı ile yaşadığımız fırtınanın
benzer bir örneğine daha şahit oluyoruz: Miley
Cyrus.
Miley Cyrus, Hannah Montana karakteri ve ilk 3 albümü ile
kendisine bir hayran kitlesi yaratmayı başarmıştı fakat tabii ki şöhretin tatlı
yanları ağır bastı ve Miley, dünyayı alt üst etmek için harekete geçti. Miley’nin
4. stüdyo albümü Bangerz, kendisinin
de tasvir ettiği üzere -“Sadece bir albüm değil, dünyayı ele geçirmeyi yansıtan
bir şey.”- son zamanların en iddialı albümlerinden birisi.
4 Ekim’de yayınlanan albüm ile kafalardaki tüm soru
işaretlerine cevap veren Miley, bu albümde Mike
Will Made It, Pharrell Williams, Will.i.am gibi isimlerle çalıştı. Görüldüğü
üzere albümünü müzik dünyasında son zamanlarda en çok konuşulan isimlere emanet
eden Miley bununla da yetinmedi ve başta Britney Spears olmak üzere albümde
birçok düete de yer verdi.
Albümün açılış şarkısı Adore You, albümde öne çıkan şarkıların başında.
Albüme yavaş ve duygusal denebilecek bir şarkı ile başlama fikri oldukça
güzel. Ayrıca şarkıdaki “Wondering where
you've been all my life / I just started living” sözleri ile Miley’nin
kendini anlattığını düşünürsek, Hannah Montona’dan sıyrılıp “olmak istediği kişiliğe adım atma” mesajı
da oldukça akıllıca. Şarkıya gelecek olursak; şarkının hem sözleri hem de
müziği başarılı fakat söz ve müzik bir türlü birleşemiyor. Sözler, çok kopuk ve
ayrıca zaman zaman anlamsız bir şekilde müziğin üstüne çıkıyor. Şarkının
müziğini akılda kalıcı bulsam da tekrarlardan oluştuğunu göz ardı etmek
imkansız. Ayrıca biraz dikkatli dinlenildiğinde, müziğin sadece beatbox’ı
anımsatan basit bir altyapısı olduğu gerçeği sizi şaşırtabilir.
Albümün ikinci şarkısı, Miley Cyrus’a kariyerinin zirvesini
yaşatan We Can’t Stop. Şarkıyı
duymayan, klibi ve VMA performansını izlemeyen kalmamıştır diye düşünüyorum.
Mike Will Made It tarafından yaratılan şarkının sözlerinde Miley’nin de
katkıları var. Benim We Can’t Stop şarkısı ile yaşadıklarım ise şöyle…
Şarkıyı ilk duyduğum anda sevdim. (Kendi adıma, çok nadir
rastlanan bir olay.) Ardından gelsin
twerking gitsin twerking. Şarkıyı art arda dinlemeler, sürekli dans
etmeler, bulaşık yıkarken kendini Miley Cyrus sanmalar... Artık kendimi
kaybetme noktasına doğru emin adımlarla ilerlerken Miley Cyrus’un VMA
performansı geldi çattı. VMA performansını izledikten sonra ise çok uzun bir
süre, şarkıyı ne dinledim ne de bir defa söyledim. Tabii ki bu tepkiyi veren
bir tek ben değildim. Neredeyse herkes Miley’nin performansı ile şoka uğramıştı
fakat Miley, bunun bir şov olduğunu ve performansı ile tarihe geçmek istediğini
söyledi. Şimdi, eğer amaç tarihe geçmek ise; evet, Miley’nin performansı hiçbir
zaman unutulmayacak. Miley yazıyı görüp çalışanlarından yazıyı çevirmelerini
isterse diye, ufak bir öğüt vereyim. Amaç tarih yazmak ise şöyle buyur demek
isterim.
1 They
2
Can’t
3
Stop.
Şarkının bendeki üçüncü dönemi ise yakın zamanda gerçekleşti.
Belki şarkıyı dinlemeyi özlediğimden belki de Mtv’de yayınlanan Miley Cyrus The Movement belgeselinden,
şarkıyı tekrar dinlemeye başladım.
Şarkı hakkında söylenecek pek bir şey yok. 2013 yılının en
çok konuşulan şarkılarının başında yer alan We Can’t Stop, abartmak gibi olmasın
ama son zamanlarda popülarite için yapılmış en başarılı şarkı.
Gelelim albümün en merakla beklenen şarkısına: SMS (BANGERZ) (feat. Britney Spears).
Albümün çıkmasına henüz aylar varken başlayan söylentilerin doğrulanmasının
ardından, müzik dünyasını takip eden insanların merakla beklediği şarkı, genel
olarak hayal kırıklığı yaşattı. SMS (BANGERZ), genel hatları ile pop ve hip-hop
müziğin karışımı tadında. Şarkıda Miley’nin de bahsettiği üzere, şarkının
yaratıcısı Salt-n-Pepa’dan esinlenen Mike Will Made It. Fakat açıkçası şarkı,
içinde pek bir şey barındırmıyor. Şarkıdan bana geçen his “win-win“ durumu.
Miley, Britney’nin ikonik adını kullanırken, Britney de Miley’nin kitlesinden
dinleyici avına çıkmış hissiyatından başka hiçbir şey değil. Hani bana kalırsa
şarkı Britney’nin Rihanna ile yaptığı S&M düetinden bile kötü. Fakat bu
kadar eleştiriye rağmen, yine de Britney’nin şarkıdaki kısımlarını seviyorum.
Sıra geldi albümün en catchy şarkısına: 4*4 (feat. Nelly). Şarkı
daha ilk ritminden ben buradayım diye bağırmaya başlıyor. Son zamanlarda
dinlediğim her albümde rastladığım country dostu şarkıların yanında yerini alan
4*4, Nelly düeti ile de rakiplerinden biraz sıyrılmayı başarıyor. Şarkının
yapımcısı ise başarıdan başarıya koşmaya devam eden Pharrell Williams. Her şey
güzel hoş devam ederken şarkıyı dinledikçe, şarkıda bir eksiklik hissetmek
mümkün. Nakarat! Şarkılardaki en önemli kısım olarak adlandırılan nakaratın,
dinleyiciyi tatmin edememesi şarkının ölümünü gerçekleştiren en kısa yol. Fakat
Pharrell de bunun farkında olacak ki şarkıyı A ve B değil A, B ve C olmak üzere
üç kısımdan oluşturmuş. Üzerine bir de Nelly’i eklenince, şarkıdaki eksiklik
kapanmış hatta şarkı, orta derecede bir hit adayı olup çıkmış.
Albüm genel olarak orta seviyede devam ederken My Darlin’ (feat. Future) şarkısı ile
göz kapaklarımıza biraz hareketlilik geliyor. Şarkıyı ilk kez dinlerken
gerçekten şarkı boyunca gözlerim fal taşı açıklığındaydı. Şarkının sözleri,
müziği, Future’ın anlamlandıramadığım vokali derken bir baktım ki şarkıda elle
tutulacak hiçbir şey yok. Ayrıca Future’ın Rihanna’nın son albümündeki Loveeee
Song şarkısındaki yorumuna razı olma kararı aldım.
Pek de ufak olmayan bir şok yaşadıktan sonra Wrecking Ball şarkının başladığını
duyuyoruz. Kısık ve sade ritimlerin üzerine güzelce döşenmiş Miley’nin vokali
son derece güzel. Ardından Miley’nin neredeyse saf sesiyle nakarata girmesi ile
şarkı tokadı basıyor. Bana kalırsa, şarkı albümdeki en başarılı yapımlardan
biri olmanın yanında, dünya çapında herkes tarafından sevilmesi mümkün büyük
bir hit olma özelliğini de taşıyor. Tabii şarkının yapımcısı Dr. Luke’a da
hakkını vermek lazım.
Herhalde sadece şarkı hakkında bir şeyler söyleyip klibe hiç
değinmeyeceğimi düşünmediniz değil mi? Herkes klip hakkında bir şeyler söyledi
hatta verdi veriştirdi. Bence klibin, bu kadar abartılacak bir şeyi yok. Hele,
Miley’nin klipte çırılçıplak kalmasının bu denli konuşulmasını anlamam mümkün
değil. Britney Spears – Womanizer, Katy Perry - California Gurls, Lady Gaga –
Marry The Night ilk aklıma gelenler. Klipte sevmediğim tek olay ise, çekiç
yalayan Miley. Sadece reklam amaçlı yapılan hareketlerden artık vazgeçilmeli.
Sıradaki şarkı, sevmesi biraz zor ama sevince de bırakması
zor olan Love Money Party (feat. BigSean). Şarkıyı ilk dinlediğimden beri aklımdan çıkmayan tek düşünce: Şarkı,
Rihanna kokuyor. Evet, Miley’nin albümünün genel konseptine uygun olan şarkı,
albümde pek sırıtmıyor fakat bir eksiklik olduğunu kimse inkar edemez. Benim
için bu eksiklik, Miley’nin yorumunun yeterince karakteristik olmaması. Big
Sean’ın bölümü ile hareketlendirilmek istenen şarkıyı, 4-5 defa dinleyince
kulak alışıp beden oynasa da hala bir eksiklik var.
Albümü çoktan yarılamışken #GETITRIGHT ile karşılaşınca ufak çaplı bir sarsıntı geçiriyoruz.
Şarkının Pharrell Williams imzalı olduğunu ıslıklardan ve müziğin
yakalayıcılığından anlamak mümkün.
Şarkıyı ilk dinlediğimde yine Williams imzalı Blurred Lines ve Get Lucky
şarkılarını anımsadım ve #GETITRIGHT’ın ne kadar büyük bir hit olabileceğini
düşünüp heyecanlandım. Albümden tekli olması şart olan şarkıların belki de en
başında. Miley’nin yorumu da şarkıya cuk diye oturmuş.
Bana göre albümün en vurucu şarkısı Wrecking Ball fakat Drive şarkısı da sınırları zorluyor.
İlk dinleyişte insanı avcunun içine alan şarkı, basit ve biraz da rahatsız
edici müziğin üzerine yazılmış etkileyici ve güçlü sözler ile son derece
iddialı. Canlı performansını merakla beklediğim şarkının köprü bölümü ise
kulaklara ufak çaplı bir ziyafet veriyor. Miley’nin sesinin gücüne ve saflığına
şahit olmak ise albüme oldukça artı puan kazandırıyor.
Albümün sonlarına yaklaşırken ve yeterince hit olması
muhtemel şarkı bulmuşken beklentiler düşebilir. Aman diyeyim sakın! Neden mi? FU (feat. French Montana) şarkısını
dinleyin. Benim albümden açık ara favorim FU, o kadar güçlü bir şarkı ki
şarkıyı dinlerken bambaşka bir karaktere bürünmemek imkansız. Afuni imzalı
şarkının müziği de sözleri de ayrı bir olay. Sözlere bakacak olursak, şarkının
adından da anlaşıldığı üzere güzel bir kapak olayı var. Bunun yanında son
derece esprili sözlere de sahip olan şarkıdaki "Then I accidentally saw a
few things in your cell / I even LOL'd, man I should've known" sözleri
bağımlılık yapıcı. Müzik ise yine son derece güçlü ve dikkatli dinlenildiğinde
Lady Gaga esintili denebilir.
“Bang bitch / You think I'm strange bitch / It's bananas like
a fucking 'rangatang bitch / Don't worry 'bout me / I got it all arranged bitch
/ Mind your business, stay in your lane bitch”. Artık her 5 şarkının 4’ünde
gördüğümüz “bitch” kelimesini Do My Thang şarkısında korkusuzca kullanan Miley, kendine bir marş yaratmış.
Özellikle şarkının nakaratı, kota yapışan sakız misali insanın ağzına yapışıveriyor.
Her şey güzel diye düşünebilirsiniz fakat bana kalırsa şarkı sadece nakarattan
ibaret. Hani böyle şarkıyı dinlerken “nakarat ne zaman gelecek?” diye bekler ya
insan, işte Do My Thang de bunun örneklerinden. Fakat günümüz müzik piyasasında
yakalayıcı nakarat demek şarkının en az 1 ay hit olması demek olduğu için
önümüzdeki günlerde sıkça duyacağınız parçayı bir an önce dinleyin derim.
FU ve Do My Thang gibi iki iddialı şarkıdan sonra Maybe You’re Right şarkısı ile
sakinleşen Miley, bu sefer de sözler ile paçayı sıyırmış. Sözleri dinledikçe
yaşadıklarınızın gözünüzde birer birer canlandığını görünce bir anda
seviveriyorsunuz şarkıyı.
Birbirinden oldukça zıt sayılabilecek şarkıların ardından Miley,
albümün kapanışını Someone Else ile
yapıyor. Albümlerdeki son şarkıların genelde şanssız olduğunu düşünürüm fakat
Someone Else bu konuda bir istisna olmayı başarmış. Albümü çok güzel özetleyen
şarkı, orta tempoda. Ne yavaşlığı ile insanı sıkıyor ne de sadece dans ederken
dinleyebileceğiniz bir şarkıyı andırıyor. Ayrıca, Miley son şarkı ile kendi
hayatına da ufak bir gönderme ile albümü kapatıyor.
Son olarak toplamak gerekirse; albüm oldukça keskin hatlara
sahip. Pop ve hip-hop müziğin karışımından beslenen albüm, genel olarak akılda
kalıcı fakat çabuk tüketilen şarkılardan oluşuyor. Yazının başında da
söylediğim gibi artık şarkıların ömrü oldukça kısa fakat ölümü geciktirmek de
yine şarkıcıların elinde. Miley de sansasyonel kıyafetler, hareketler, performanslar
ile şarkılarının ömrünü bir hayli uzatacak gibi görünüyor.
Kaan Kızılırmak
Miley'nin skandallarından hoşlanmasam da fena bir albüm değil.
YanıtlaSilMiley'i sevemiyorum ben be Kaan. Çok itici geliyor, Wrecking Ball fena değil ama itici kategorisinde kendisi açık ara birinci olduğu için beynimde, napsa yaranamaz. (Evet, biliyorum, Miley bunu duyunca çok üzülecek :))
YanıtlaSilBu albümü Wrecking Ball'u duyduktan sonra lamaya karar vermiştim şimdi bütün albümü duyduktan sonra kararımın ne kadar doğru olduğunu anlıyorum. Miley'den bu kadar patlama yaratacak bir çalışma asla beklemezdim, ama senin de dediğin gibi yıl olmuş 2013 fakat insanları şaşırtmak hala mümkün.
YanıtlaSilŞu anda müzik dünyasına hükmeden bir isim varsa o da Miley Cyrus'tur.
YanıtlaSilVMA'dan sonra Miley benim için bitmiştir. ARTPOP'u bekliyorum. Hadi Gaga popun kraliçeliğinin hakkını ver!
YanıtlaSil