Deriznoniidtumi
Photography May Kill
Photography May Kill
Genel olarak, kimliğin
içinde barındığı bedenin, herhangi bir örtenden arındırılmış hali çıplaklıktır.
Zorlu doğa koşulları karşısında koruma sağlamak amacıyla örtünmenin başladığı
dönemden itibaren sürekli etkileşim içinde bulunduğu kültürel, toplumsal,
ekonomik ve dini koşulların yanında insanoğlunun durmaksızın yarattığı ve
geliştirdiği ahlaki değerler sonucu "ayıp" kavramıyla
karşılaşıldığında "anormal"leşen bir kavram olarak karşımıza çıkar. Ahlaki
açıdan evrensellik söz konusu olmadığından her kültüre göre değişen ölçütleri
de barındırmaktadır. Güney Etiyopya'da kadınların üstsüz gezmesi normalken, birçok Müslüman ülkede çıplaklık illegaldir. Ya da Kore'de "Jjimjilbang" olarak
adlandırılan "public bath"ler oldukça yaygın olmasına rağmen unisex
alanlarda çıplaklık yasaktır.
Yukarıda sıraladığım
şekliyle dinlerin ortaya çıkması, ahlak anlayışının sürekli olarak değişmesi ve
de toplumsal değişimler sonucu yasaklanan çıplaklık, kendini sanatta
meşrulaştırmıştır. Çıplaklık gündelik yaşamda olduğu gibi sanatta da bazı
dönemlerde katı bir biçimde sınırlandırılmış hatta yasaklanmıştır. Fakat bu zamanlarda
bile çıplaklık bir tema olarak sanatta yerini almaya devam etmiştir.
Fotoğrafta bilinen ilk
çıplak beden kullanımı Hippolyte Bayard’ın otoportresi "Le Noyé" (Boğulmuş bir adam olarak öz portre). Bayard, fotoğrafın
asıl mucidi olduğu iddia edilen kişilerden.
Bayard, geliştirmiş
olduğu sistemle 20 dakika pozlama süresiyle doğrudan pozitif baskı yaparak
görüntü elde etmeyi başarmıştır. Bu fotoğrafı da kendi geliştirdiği sistem ile,
bu alanda yaptığı çalışmaların Fransız Bilimler Akademisi tarafından kabul
görmemesini protesto amacıyla çekmiştir. Ben bunu öğrendiğimde gülümsemiştim çünkü
kendini ölü ve çıplak olarak fotoğraflaması özellikle o dönem için ciddi bir
zeka ve "haya" isteyen bir şey olsa gerek. Aşağıdaki yazıyı fotoğrafa
eklemesi epey hoşuma gitti, güzel bir kafanız varmış Bayard. Melankolini, yalnızlığını,
düş kırıklığını daha nasıl zeka kokarak dile getirebilirdin ki, yerim seni adam:
“Diğer
yüzde görülen vücudun sahibi Bay Bayard’dır, harika sonuçlarını yeni gördüğünüz
ya da görmek üzere olduğunuz yöntemin mucidi. Bildiğim kadarıyla bu hünerli ve
yorulmak bilmez araştırmacı yaklaşık üç yıldır icadını geliştirmekle
meşgul.”
“Akademi, kral, kendisinin kusurlu bulduğu bu çizimlerini gören herkes, sizin
şu an yaptığınız gibi bunlara hayran kaldılar. Bu onu çok onurlandırdı ve ona
bir peni bile kazandırmadı. Bay Daguerre’e çok fazla şey veren hükümet, Bay
Bayard için bir şey yapılamayacağını söyledi ve zavallı adam kendini boğdu.”
“Ah, insani şeylerin fani doğası! Sanatçılar, bilim adamları, gazeteciler uzun
süre onunla ilgilendiler ve simdi birkaç gündür morgda sergilenmekte ancak
henüz ne bir kimse kendisini tanıdı ne onu soran biri çıktı. Bayanlar Baylar,
koku duyunuzun etkileneceğinden korkun çünkü gördüğünüz gibi beyefendinin başı
ve elleri çürümeye başlamaktadır, bu yüzden başka konulara geçelim.”
Hippolyte Bayard-"Le Noyé"
(Şimdi kendimi
düşünüyorum da yıllarca üzerine uğraştığım belki de hayatımı adadığım buluşuma
bir başkasınınkini tercih edecekler; herhalde yapacağım en çakalca şey şöyle
bir fotoğrafta sağ elimi nah yapmak olurdu.)
Gelelim daha kısa
pozlama süresi ve daha kaliteli fotoğraflar elde edilmeye başlanılan ve
böylelikle fotoğrafın yaygınlaştığı döneme. Erotik görseller insan için her
zaman ciddi bir tüketim unsuru olmuştur. Ve artık gerçeğiyle birebir örtüşen erotik
ve pornografik fotoğraflar çok ilgi çeker hale gelmişti. Öyle ki; artık bu
görseller para karşılığı satılmaya başlanmıştı. İşte o dönemde satılan
fotoğraflardan biri:
Anonim 1855
(Bu fotoğraf için cümlem yok, şöyle bazı kelimeler vereyim
siz kafanıza göre bir şeyler yaparsınız: #meme✓, #bacak✓, #ikikadın✓, #kıl??, #kıltarağı??,
#kılıtaramak!? )
Paul-Émile Miot Fransız donanmasına katılır ve fotoğraf
tekniğini öğrenerek Senegal, Şili, Tahiti, Peru ve Markiz adalarında yerel
halkı ve gündelik hayattaki yarı çıplak yaşayışlarını fotoğraflar.
Paul-Émile Miot- Two Tahitian me
Paul-Émile Miot- Le roi Vaitahu (The King of Vaitahu)
Kusakabe Kimbei 1881
yılında Japonya'da kendi stüdyosunu açtığında manzara, stüdyoda portre çekimi
gibi alanlarda faaliyet gösterdikten sonra Geyşa kültürüne de yer vermeye
başladı. Bu fotoğrafta yıkanan bir geyşa ve yardımcıları görünmektedir.
Kusakabe Kimbei- Home's Bath
1880’lere
geldiğimizde, fotoğraf tekniğinde büyük ilerlemelerle daha da kısa pozlama
süreleri kullanılmaya başlanmıştı ve artık hareketli nesnelerin fotoğraflarını
çekmek dahi mümkündü. Eadweard Muybride, o dönemde üzerine bahisler oynanacak
kadar merak konusu olan "Bir at dörtnala koşarken dört ayağı da aynı anda
yerden kesilir mi?" sorusuna cevap bulmak için California valisi ve bir
çok yarış atının da sahibi olan Lelan Stanford tarafından görevlendirilir. Muybride
fotoğraf makinelerinden oluşan bir düzenek kurarak bu görüntüleri yakalamayı
başarır:
Eadweard Muybride- Riding Horse
(At çıplak diye ben...)
Muybride, aynı zamanda çıplak erkek ve kadının anatomik
olarak kas yapısını incelemek için de fotoğraflar çekmiştir.
(hayde bre pehlivan)
Evet bu da
böyle konuya ufak bir giriş olsun, devamı gelecek takipte kalın; "yatağa
küs girmeyin."
Öncelikle hoş geldin aramıza Photography May Kill! :) Yazını çok beğendim. Fotoğrafa ilgili, alakalı bir insan olarak, senden çok şey öğreneceğimi düşünmekteyim :) Kolaylar gelsin!
YanıtlaSilHoşbulduk Aslı! Teşekkür ederim, öğrendiklerimi anlatıcam :)
SilÇıplaklık hâlâ çok ilginç ve güzel. Hoş geldin. :)
YanıtlaSilBütün çıplaklığımla hoşbuldum :)
SilFotoğraf uzun zamanlardır güzel kalemlerden okumayı ve görmeyi istediğim bir daldı. İyi ki geldin blogumuza. Her yazın bu kadar güzel olacaksa biz okuyucular çok ama çok şanslıyız.
YanıtlaSilMuybride'nin sıralı fotoğraflarına bayıldım.
İyi ki geldim gerçekten! çok teşekkür ederim!
Sil